ZNAJDŹ WETERYNARZA

niedziela, 23 Wrzesień 2018 Wersja beta
Zobacz:
stomatologianews

Gabinet weterynaryjny na Facebooku – zasady i wskazówki cz.1

Facebook – jeden z największych serwisów społecznościowych na świecie – jest miejscem, do którego zagląda niemal każdy, w tym również właściciel psa lub kota. Łatwo wywnioskować, że strona ta stanowi świetne miejsce na reklamę gabinetu weterynaryjnego. Jeżeli dopiero otworzyliśmy praktykę i chcemy przebić się do pierwszych klientów albo – mając przychodnię o ugruntowanej lokalnie pozycji – zdobyć kolejnych czy kreować wizerunek gabinetu jako marki, założenie fanpage’a powinno być jednym z naszych promocyjnych priorytetów.

Bez względu na to, jaki mamy cel, istnieje kilka reguł publikacji na Facebooku, które należą już do tzw. netykiety. Chodzi o częstotliwość publikacji, czyli wrzucania postów na stronę, a także ich rodzaj oraz oczywiście jakość. Umiejętne żonglowanie rodzajami treści wraz z odpowiednim rozplanowaniem ich publikacji oraz aktywny udział w dyskusji z fanami i klientami stanowią klucz do dobrej promocji gabinetu. Jeśli zaś dodatkowo zapoznamy się z obsługą kilku dostępnych w internecie narzędzi pomagających w prowadzeniu strony, możemy być niemal pewni sukcesu.

Jak często publikować na FB?

Nie ma reguły, która opisuje dopuszczalną liczbę postów na fanpage’u w ciągu doby. Wiele zależy od charakterystyki branży, w której działamy, i sposobu, w jaki grupa, do której chcemy dotrzeć, zachowuje się w sieci. Czy w swoich działaniach w internecie jej przedstawiciele są skłonni do interakcji, czy lubią wdawać się w dyskusje, czy szukają wyłącznie rozrywki, czy również czegoś bardziej pożytecznego? Musimy dobrze znać naszych potencjalnych klientów, wiedzieć, czym możemy do nich trafić, co ich interesuje i co może ich np. rozbawić.

Niezależnie od osobowości fanów istnieje pewne minimum postów na dobę. 1 post na 3 dni sprawi, że będą oni wiedzieli o naszym istnieniu, o tym, że gabinet pracuje, a lekarze leczą. To absolutne minimum nie zagwarantuje jednak, że stronę, a tym bardziej nasze miejsce pracy, odwiedzi więcej gości.

Za umowne maksimum w przypadku fanpage’a związanego z weterynarią możemy uznać ok. 3 posty na dobę. To gwarantuje ciągły ruch na stronie, utrzymuje (a nawet zwiększa) jej popularność, nie zarzucając fanów nadmiarem treści. Oczywiście można publikować więcej, jeżeli tylko mamy pewność, że to, co opublikujemy, nie znudzi i nie zniechęci naszych fanów, nie będzie się powtarzać, a jednocześnie będzie atrakcyjne zarówno merytorycznie, jak i graficznie.

Czego zaś, publikując na Facebooku, lepiej nie robić?

• Nie wrzucać wielu postów w krótkim odstępie czasu (np. w ciągu godziny);

• Nie wrzucać naraz wielu postów tego samego rodzaju.

Rodzaje treści

Dobra promocja na Facebooku to, prócz regularnych publikacji, także umiejętne urozmaicanie treści. Posty publikowane na fanpage’u można (z grubsza) podzielić na dwie grupy.

1. Posty „merytoryczne”:

• fotoopisy przypadków,

• porady dla właścicieli zwierząt,

• ostrzeżenia/apele (np. w czasie upałów czy mrozów),

• posty z blogów/stron WWW prowadzonych przez lekarzy pracujących w gabinecie lub innych, popularnych i uznanych specjalistów,

• udostępniane filmy, animacje i grafiki medyczne, przystępne treściowo dla klientów gabinetu,

• dyplomy, certyfikaty, świadectwa osiągnięć lekarzy pracujących w gabinecie,

• zdjęcia „z życia” gabinetu,

• odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania,

• aktualny grafik dyżurów,

• informacje o promocjach, kuponach, bonach, rabatach, dodatkowych usługach.

2. Posty humorystyczne, rozrywkowe:

• zabawne filmy i obrazy,

• dowcipy.

Ten rodzaj treści nie powinien dominować, a stanowić jedynie ciekawy dodatek do reszty postów.

Fotoopisy przypadków poparte historią leczenia, dyplomy czy certyfikaty pokazują ekspercką stronę naszej marki. Porady dla właścicieli zwierząt, grafik dyżurów i informacje o promocjach pełnią funkcję komunikacyjną i czysto marketingową, a udostępniane posty z blogów i stron zapewniają wartościowe urozmaicenie treści.

W przypadku każdego rodzaju postów warto – cytując za Agnieszką Sochą – „pomyśleć (…) o stworzeniu brandingu, czyli graficznego elementu wyróżniającego posty, np. logotypu przychodni lub jego charakterystycznego elementu. Dzięki temu wszystkie treści publikowane na stronie będą spójne, co wpłynie nie tylko na estetykę profilu, ale również na jego rozpoznawalność” [1]. Warto również pomyśleć o pokazaniu pewnych informacji – np. na temat chorób czy działań profilaktycznych – w formie infografik.

Zakładki

Część treści opublikowanych na stronie – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, czyli tzw. FAQ, aktualny grafik dyżurów i informacje o promocjach – w znaczący sposób ułatwia komunikację z fanami i klientami, i zwiększa atrakcyjność naszej oferty. Treściom tym dobrze będzie przypisać osobne miejsce na fanpage’u – tzw. zakładki.

Zakładka to aplikacja, którą możemy dodać do strony. Dzięki niej możemy dodać grafikę informującą fanów o czymś ważnym, np. konkursie, wydarzeniu itp. [2]. Zakładkę możemy dodać, korzystając z wielu narzędzi dostępnych w internecie, m.in. z serwisu Woobox.

Zarówno dla FAQ, jak i spisu dyżurów czy ofert specjalnych możemy za pomocą Wooboksa stworzyć odrębną zakładkę. Informacje o zniżkach, dodatkowych usługach czy kuponach warto także umieścić w formie standardowego posta, a więc kilkudziesięciu znaków tekstu i dołączonej do nich grafiki, z zaznaczeniem wyróżnienia posta na „ścianie” gabinetu lub płatną reklamą.

Informacje o akcjach promocyjnych warto rozpowszechniać nie tylko poprzez płatne reklamy, ale także poprzez umieszczenie ich w bardziej wyróżniających się miejscach na stronie, np. na zdjęciu w tle. Jest ono zdecydowanie większe (851×315 pikseli) i, co ważne, stanowi element, który jako pierwszy rzuca się w oczy potencjalnemu klientowi.

Niedawno Facebook stworzył też możliwość utworzenia tzw. „wezwania do działania” (call-to-action) na stronie. Wśród dostępnych opcji możemy wybrać m.in. stworzenie przycisku „Skontaktuj się z nami”, „Zarezerwuj teraz” czy „Rejestracja”, przekierowującego fana na stronę przychodni lub do sklepu internetowego. Przycisk pojawia się na zdjęciu w tle, naprzeciw zdjęcia profilowego. Do wyboru są również inne możliwości (fot. 1-4).

fot 1

Fot. 1. Przycisk umożliwiający stworzenie „wezwania do działania” (call-to-action).

fot 2

Fot. 2. Wpisujemy adres, na który trafi użytkownik klikający w przycisk wezwania.

fot 3

Fot. 3. Wybieramy rodzaj przycisku.

fot 4

Fot. 4. Gotowy przycisk wezwania. Facebook informuje nas o możliwości jego promocji.

Narzędzia: Facebook

Sieć obfituje w darmowe lub częściowo płatne narzędzia, pomagające uatrakcyjnić wygląd strony na Facebooku. W przypadku gabinetu weterynaryjnego pomocne będą zwłaszcza aplikacje pozwalające na szybkie i intuicyjne tworzenie odrębnych zakładek oraz prostych infografik i szablonów. Poniżej krótki spis niektórych, używanych także przez autora, narzędzi pomocnych w prowadzeniu strony na Facebooku.

Woobox (fot. 5)

Serwis oferujący szereg rozwiązań służących promocji marki w mediach społecznościowych, takich jak: Facebook, Twitter, Instagram, You Tube czy Pinterest.

W przypadku Facebooka dostępne są usługi darmowe, np. zakładka z galerią zdjęć umieszczanych na Instagramie czy zakładka, której treść możemy dowolnie modyfikować – tzw. HTML Fangate Tab. Można w niej umieścić grafikę, po której kliknięciu łącze przekieruje nas pod ustawiony wcześniej adres.

Wersja płatna Wooboksa oferuje znacznie więcej możliwości – m.in. aplikacje udostępniające zniżki i kupony, aplikacje konkursowe, informacyjne i wiele innych. W przypadku posiadania jednej strony poniżej
5000 fanów miesięczny abonament na Wooboksie kosztuje 30 USD.

Jak stworzyć HTML Fangate Tab w Wooboksie, pokazuje krótki fotoprzewodnik (fot. 6-8), warta uwagi jest również zamieszczona na slideshare.net prezentacja na temat tworzenia zakładek, autorstwa Łukasza Dębskiego [2].

Dostępny jest również polski odpowiednik Wooboxa – Clickapps (fot. 9).  Jego darmowa wersja pozwala na używanie wszystkich aplikacji dla 100 unikalnych użytkowników, 100 PLN za miesiąc płacimy w przypadku rocznego abonamentu umożliwiającego dostęp do wszystkich oferowanych aplikacji, statystyk oraz wersji mobilnej usługi bez limitu.

Fot. 5. Woobox – strona główna.

Fot. 5. Woobox – strona główna.

Fot. 6. Po zalogowaniu klikamy przycisk z listą zakładek na Facebooku.

Fot. 6. Po zalogowaniu klikamy przycisk z listą zakładek na Facebooku.

Fot. 7. Z dostępnych opcji zakładek wybieramy HTML Fangate Tab.

Fot. 7. Z dostępnych opcji zakładek wybieramy HTML Fangate Tab.

Fot. 8. Wybieramy opcję Image i wgrywamy obraz, który pojawi się w naszej zakładce.

Fot. 8. Wybieramy opcję Image i wgrywamy obraz, który pojawi się w naszej zakładce.

Fot. 9. Strona główna Clickapps.

Fot. 9. Strona główna Clickapps.

 

Iconosquare (fot. 10)

Narzędzie ułatwiające głównie zarządzanie profilem na Instagramie. Za jego pomocą możemy jednak – podobnie jak w Wooboksie – stworzyć facebookową zakładkę z galerią naszych zdjęć na Instagramie.

Fot. 10. Iconosquare – strona główna.

Fot. 10. Iconosquare – strona główna.

Canva (fot. 11)

Serwis, w którym w prosty sposób możemy stworzyć atrakcyjne graficznie i przystępne infografiki.

Fot. 11. Canva – strona główna.

Fot. 11. Canva – strona główna.

 

Piśmiennictwo:

1. Socha A.: Jak działać w mediach społecznościowych, aby skutecznie docierać do potencjalnych klientów, „Weterynaria” nr 7-8/2015.

2. Dębski Ł.: Jak dodać zakładkę na Facebooku?, www.slideshare.net/lukaszdebski/jak-dodac-zakadke-na-facebooku.


 

Autor:
Jakub Antolak

Przejdź do następnej strony

Nasi klienci