Jeszcze cztery lata temu profile gabinetów lub firm na Facebooku powstawaÅ‚y spontanicznie, najczęściej jako dodatek do strony internetowej i nikt nie traktowaÅ‚ ich poważnie. DominowaÅ‚o przekonanie, że ludzie komunikujÄ… siÄ™ przez telefon, a informacji poszukujÄ… w wyszukiwarce Google. Trudno siÄ™ dziwić. Przecież nie tak dawno strona internetowa uważana byÅ‚a za coÅ› zbÄ™dnego, a dziÅ› nie wyobrażamy sobie bez niej poważnej firmy. Podobny rozwój nastÄ…piÅ‚ w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. Jak grzyby po deszczu wyroÅ›li Digital i Social media managerzy, którzy specjalizujÄ… siÄ™ w prowadzeniu profili facebookowych i pozyskiwaniu dziÄ™ki nim klientów. W swojej pracy wykorzystujÄ… różne ciekawe rozwiÄ…zania, którym warto siÄ™ przyjrzeć.Â
Wyobraźmy sobie, że rozpoczynamy przygodÄ™ z Facebookiem. ZaÅ‚ożyliÅ›my już profil i chcemy go jakoÅ› rozreklamować. Staramy siÄ™ bardzo i postÄ™pujemy zgodnie ze wskazówkami wszystkich „guru” od social media. Wstawiamy na profil posty, zabawne filmiki, wzruszajÄ…ce zdjÄ™cia pacjentów, a polubieÅ„ przybyÅ‚o nam jedynie pięć. ZniechÄ™camy siÄ™ wiÄ™c i uważamy, że ten caÅ‚y Facebook to jakaÅ› „lipa” i do niczego nam siÄ™ nie przyda. Jak wiÄ™c zwiÄ™kszyć zasiÄ™g i zaangażować wiÄ™cej osób do odwiedzin profilu? Oto kilka pomysłów. Nie sÄ… to gotowe recepty na sukces, ale z pewnoÅ›ciÄ… warto je poznać.
-
Kampanie płatne
Zaczynając przygodę z Facebookiem zwykle chcemy w miarę szybko pozyskać jak najwięcej odbiorców. Jak to zrobić? Na pewno warto skorzystać z kampanii płatnych, ale aby były one skuteczne powinniśmy bardzo precyzyjnie dobrać grupę odbiorców. Nie zależy nam przecież żeby trafić do wszystkich użytkowników Facebooka, ale tych, którzy są właścicielami psów, kotów, chomików i zamieszkują konkretne miejsce no bo co z tego, że ktoś z Lublina polubi nasz profil jeżeli prowadzona przez nas lecznica jest w Krakowie.
Kampanię możemy zaplanować z poziomu prowadzonego przez nas profilu lub poprzez menedżer reklam tzw. Power Editor.
Schemat postępowania krok po kroku (zarówno na Facebooku jak i w Power Editor jest podobny):
–lokalizacje – wyszukujemy miasto lub region, w których prowadzimy lecznicÄ™,
–wiek – ustalamy grupÄ™ np. 18-50,
–szczegółowe targetowanie – Facebook na podstawie publikowanych przez użytkowników treÅ›ci jest w stanie dobrać grupÄ™ osób zainteresowanych zdrowiem zwierzÄ…t lub ich pielÄ™gnacjÄ….
Po ustaleniu grupy docelowej będziemy musieli również określić długość trwania kampanii oraz kwotę, którą chcemy na nią przeznaczyć. Najkrótszy okres trwania promocji to 7 dni, a najdłuższy to niecały miesiąc czyli 28 dni. Kwoty jakie możemy przeznaczyć na promocję rozpoczynają się już od 3 zł brutto/dzień. Co ważne przed zaakceptowaniem promocji Facebook określi nam jak wiele osób będziemy w stanie pozyskać np. za kwotę 21 zł. Podkreślić należy również, że po wyczerpaniu środków dla określonej kampanii Facebook nie nalicza dodatkowych kosztów, a promocja przestaje być aktywna. Nie ma, więc ryzyka, że nagle z 15zł dojdziemy do kwoty 1200zł. Ponadto jeżeli ustalimy kampanię, a nie zasilimy konta promocja nie dojdzie do skutku. Wszelkie płatności możemy podejrzeć w zakładce Power Editor w kategorii rozliczenia. Nie ma sensu jednak inwestować ogromnych sum pieniędzy. Przeznaczajmy małe kwoty np.15zł na tygodniową kampanię, obserwujmy rezultaty, analizujmy je i wyciągajmy wnioski.
Wyobraźmy sobie jednak sytuację, że mamy już sporo polubień na profilu naszego gabinetu i chcemy na nim wypromować akcję szczepień przeciwko wściekliźnie. Oczywiście możemy zamieścić na profilu post na jej temat, ale nie mamy pewności, że trafi on do wszystkich obserwatorów. Możemy, więc w tym przypadku skorzystać ponownie z kampanii płatnej promując post lub wysłać mailing za pośrednictwem Facebooka. W tym celu tworzymy w ramach profilu grupę otwartą o nazwie np. Kalendarz szczepień. Następnie korzystamy z aplikacji Chatfuel dashboard. Każdy mailing wiąże się jednak z uzyskaniem zgody od osób do których będziemy go wysyłać dlatego najpierw w aplikacji tworzymy prośbę o zgodę na przesyłanie informacji. Otrzyma ją każdy dołączający do grupy. Po uzyskaniu akceptacji generować możemy mailing informujący grupę o: terminach wizyt, szczepieniach i przeprowadzanych akcjach. Istotne jest również, że aplikacja pozwala śledzić statystyki, więc po każdej kampanii uzyskamy rzetelną informację o tym ile osób przeczytało naszą wiadomość.
         2. Kampanie bezpłatne
Kolejną ciekawą opcją na zwiększenie zaangażowania odbiorców są tzw. ankiety. Załóżmy, że planujemy webinar i szukamy pomysłu na jego promocję. W tym celu możemy posłużyć się ankietą zadając odbiorcom profilu dwa pytania np. czy chcielibyście żeby najbliższy webinar dotyczył żywienia, czy zachowań kompulsywnych kotów? Jest to fajna forma angażująca fanów profilu.
Podobną interakcję możemy również uzyskać dzięki konkursom. Wyobraźmy sobie, że chcemy przeprowadzić akcję bezpłatnego usuwania kamienia nazębnego. W tym celu decydujemy się na rozpropagowanie akcji za pośrednictwem konkursu ogłaszając, że wszyscy, którzy 14 lutego zamieszczą w komentarzu posta informującego o konkursie zdjęcie prezentujące jak bardzo kochają swoich podopiecznych zostaną zaproszeni na bezpłatne usuwanie kamienia nazębnego (pamiętajmy jednak, że zgodnie z polskim prawem każdy konkurs powinien posiadać ściśle określony regulamin).
Kolejny pomysłem na zwiększenie zasięgu jest publikowanie własnych porad dotyczących pielęgnacji zwierząt domowych. Przychodnia Therios z Myślenic jest świetnym przykładem tego rozwiązania. Ich strona internetowa połączona jest z blogiem na którym właściciele: lek. wet. Maja Ingarden i dr n. wet. Jacek Ingarden zamieszczają artykuły na temat ciekawych przypadków, innowacyjnych form leczenia i innych spraw interesujących nie tylko dla ich klientów, ale i dla kolegów po fachu. Artykuły udostępniane są na Facebooku w podobnej szacie graficznej co warto podkreślić ponieważ często nie przywiązujemy do tego dostatecznej wagi przez co profile stają się chaotyczne. Jeżeli mamy z tym problem to pamiętajmy, że wymiary grafik na Facebooka sprawdzić możemy na https://www.facebook.com/GrafikiNaFP/ , a problemy ze wstawieniem posta (nadaniem mu określonego kształtu) rozwiązać możemy w aplikacji Debuger. Wklejamy tam link posta, który zamierzamy udostępnić, a następnie klikamy debug. Jeżeli wygląd nadal odbiega od spodziewanego klikamy na scrape again i tak wygenerowany link wklejamy na profil.
Autor:
Małgorzata Kaczor
Project Manager
www.weterynarianews.pl
Grafiki:
Screeny z profilu Weterynaria oraz aplikacji Debuger, Chatfuel dashboard i Power Editor.