Czy jesteś profesjonalistą?

Niektóre treści i reklamy zawarte na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla profesjonalistów związanych z weterynarią

Przechodząc do witryny www.weterynarianews.pl zaznaczając – Tak, JESTEM PROFESJONALISTĄ oświadczam,że jestem świadoma/świadomy, iż niektóre z komunikatów reklamowych i treści na stronie przeznaczone są wyłącznie dla profesjonalistów, oraz jestem osobą posiadającą wykształcenie medyczne lub jestem przedsiębiorcą zainteresowanym ofertą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Nie jestem profesionalistą

Gabinet weterynaryjny na facebooku – jak zaangażować fanów i zwiększyć zasięg cz.2

Jeszcze cztery lata temu profile gabinetów lub firm na Facebooku powstawały spontanicznie, najczęściej jako dodatek do strony internetowej i nikt nie traktował ich poważnie. Dominowało przekonanie, że ludzie komunikują się przez telefon, a informacji poszukują w wyszukiwarce Google. Trudno się dziwić. Przecież nie tak dawno strona internetowa uważana była za coś zbędnego, a dziś nie wyobrażamy sobie bez niej poważnej firmy. Podobny rozwój nastąpił w mediach społecznościowych. Jak grzyby po deszczu wyrośli Digital i Social media managerzy, którzy specjalizują się w prowadzeniu profili facebookowych i pozyskiwaniu dzięki nim klientów. W swojej pracy wykorzystują różne ciekawe rozwiązania, którym warto się przyjrzeć. 

Wyobraźmy sobie, że rozpoczynamy przygodę z Facebookiem. Założyliśmy już profil i chcemy go jakoś rozreklamować. Staramy się bardzo i postępujemy zgodnie ze wskazówkami wszystkich „guru” od social media. Wstawiamy na profil posty, zabawne filmiki, wzruszające zdjęcia pacjentów, a polubień przybyło nam jedynie pięć. Zniechęcamy się więc i uważamy, że ten cały Facebook to jakaś „lipa” i do niczego nam się nie przyda. Jak więc zwiększyć zasięg i zaangażować więcej osób do odwiedzin profilu? Oto kilka pomysłów. Nie są to gotowe recepty na sukces, ale z pewnością warto je poznać.

 

  1. Kampanie płatne

Zaczynając przygodę z Facebookiem zwykle chcemy w miarę szybko pozyskać jak najwięcej odbiorców. Jak to zrobić?  Na pewno warto skorzystać z kampanii płatnych, ale aby były one skuteczne powinniśmy bardzo precyzyjnie dobrać grupę odbiorców. Nie zależy nam przecież żeby trafić do wszystkich użytkowników Facebooka, ale tych, którzy są właścicielami psów, kotów, chomików i zamieszkują konkretne miejsce no bo co z tego, że ktoś z Lublina polubi nasz profil jeżeli prowadzona przez nas lecznica jest w Krakowie.

Kampanię możemy zaplanować z poziomu prowadzonego przez nas profilu lub poprzez menedżer reklam tzw. Power Editor.

 

Kampania sponsorowana na Facebooku

 

Tworzenie kampanii sponsorowanej w Power Editor

 

 

Schemat postępowania krok po kroku (zarówno na Facebooku jak i w Power Editor jest podobny):

lokalizacje – wyszukujemy miasto lub region, w których prowadzimy lecznicę,

wiek – ustalamy grupę np. 18-50,

szczegółowe targetowanie – Facebook na podstawie publikowanych przez użytkowników treści jest w stanie dobrać grupę osób zainteresowanych zdrowiem zwierząt lub ich pielęgnacją.

Po ustaleniu grupy docelowej będziemy musieli również określić długość trwania kampanii oraz kwotę, którą chcemy na nią przeznaczyć. Najkrótszy okres trwania promocji to 7 dni, a najdłuższy to niecały miesiąc czyli 28 dni. Kwoty jakie możemy przeznaczyć na promocję rozpoczynają się już od 3 zł brutto/dzień. Co ważne przed zaakceptowaniem promocji Facebook określi nam jak wiele osób będziemy w stanie pozyskać np. za kwotę 21 zł. Podkreślić należy również, że po wyczerpaniu środków dla określonej kampanii Facebook nie nalicza dodatkowych kosztów, a promocja przestaje być aktywna. Nie ma, więc ryzyka, że nagle z 15zł dojdziemy do kwoty 1200zł. Ponadto jeżeli ustalimy kampanię, a nie zasilimy konta promocja nie dojdzie do skutku. Wszelkie płatności możemy podejrzeć w zakładce Power Editor w kategorii rozliczenia. Nie ma sensu jednak inwestować ogromnych sum pieniędzy. Przeznaczajmy małe kwoty np.15zł na tygodniową kampanię, obserwujmy rezultaty, analizujmy je i wyciągajmy wnioski.

 

Dobór grupy docelowej

 

Ustalanie budżetu i czasu trwania kampanii

 

 

Promocja posta na Facebooku

 

Chatfuel dasboard

 

Wyobraźmy sobie jednak sytuację, że mamy już sporo polubień na profilu naszego gabinetu i chcemy na nim wypromować akcję szczepień przeciwko wściekliźnie. Oczywiście możemy zamieścić na profilu post na jej temat, ale nie mamy pewności, że trafi on do wszystkich obserwatorów. Możemy, więc w tym przypadku skorzystać ponownie z kampanii płatnej promując post lub wysłać mailing za pośrednictwem Facebooka. W tym celu tworzymy w ramach profilu grupę otwartą o nazwie np. Kalendarz szczepień. Następnie korzystamy z aplikacji Chatfuel dashboard. Każdy mailing wiąże się jednak z uzyskaniem zgody od osób do których będziemy go wysyłać dlatego najpierw w aplikacji tworzymy prośbę o zgodę na przesyłanie informacji. Otrzyma ją każdy dołączający do grupy. Po  uzyskaniu akceptacji generować możemy mailing informujący grupę o: terminach wizyt, szczepieniach i przeprowadzanych akcjach. Istotne jest również, że aplikacja pozwala śledzić statystyki, więc po każdej kampanii uzyskamy rzetelną informację o tym ile osób przeczytało naszą wiadomość.

 

          2. Kampanie bezpłatne

Ankieta na Facebooku

 

Konkurs na Facebook

 

Kolejną ciekawą opcją na zwiększenie zaangażowania odbiorców są tzw. ankiety. Załóżmy, że planujemy webinar i szukamy pomysłu na jego promocję. W tym celu możemy posłużyć się ankietą zadając odbiorcom profilu dwa pytania np. czy chcielibyście żeby najbliższy webinar dotyczył żywienia, czy zachowań kompulsywnych kotów? Jest to fajna forma angażująca fanów profilu.

 

Podobną interakcję możemy również uzyskać dzięki konkursom. Wyobraźmy sobie, że chcemy przeprowadzić akcję bezpłatnego usuwania kamienia nazębnego. W tym celu decydujemy się na rozpropagowanie akcji za pośrednictwem konkursu ogłaszając, że wszyscy, którzy 14 lutego zamieszczą w komentarzu posta informującego o konkursie zdjęcie prezentujące jak bardzo kochają swoich podopiecznych zostaną zaproszeni na bezpłatne usuwanie kamienia nazębnego (pamiętajmy jednak, że zgodnie z polskim prawem każdy konkurs powinien posiadać ściśle określony regulamin).

 

Debuger

Post po obróbce Debugiem

 

Kolejny pomysłem na zwiększenie zasięgu jest publikowanie własnych porad dotyczących pielęgnacji zwierząt domowych. Przychodnia Therios z Myślenic jest świetnym przykładem tego rozwiązania. Ich strona internetowa połączona jest z blogiem na którym właściciele: lek. wet. Maja Ingarden i dr n. wet. Jacek Ingarden zamieszczają artykuły na temat ciekawych przypadków, innowacyjnych form leczenia i innych spraw interesujących nie tylko dla ich klientów, ale i dla kolegów po fachu. Artykuły udostępniane są na Facebooku w podobnej szacie graficznej co warto podkreślić ponieważ często nie przywiązujemy do tego dostatecznej wagi przez co profile stają się chaotyczne. Jeżeli mamy z tym problem to pamiętajmy, że wymiary grafik na Facebooka sprawdzić możemy na https://www.facebook.com/GrafikiNaFP/ , a problemy ze wstawieniem posta (nadaniem mu określonego kształtu) rozwiązać możemy w aplikacji Debuger. Wklejamy tam link posta, który zamierzamy udostępnić, a następnie klikamy debug. Jeżeli wygląd nadal odbiega od spodziewanego klikamy na scrape again i tak wygenerowany link wklejamy na profil.

 

 

Autor:

Małgorzata Kaczor

Project Manager

www.weterynarianews.pl

 

Grafiki:

Screeny z profilu Weterynaria oraz aplikacji Debuger, Chatfuel dashboard i Power Editor.

Nasi klienci