Czy jesteś profesjonalistą?

Niektóre treści i reklamy zawarte na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla profesjonalistów związanych z weterynarią

Przechodząc do witryny www.weterynarianews.pl zaznaczając – Tak, JESTEM PROFESJONALISTĄ oświadczam,że jestem świadoma/świadomy, iż niektóre z komunikatów reklamowych i treści na stronie przeznaczone są wyłącznie dla profesjonalistów, oraz jestem osobą posiadającą wykształcenie medyczne lub jestem przedsiębiorcą zainteresowanym ofertą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Nie jestem profesionalistą

Gabinet weterynaryjny na Instagramie – porady i wskazówki

Dobrym narzędziem promocji gabinetu weterynaryjnego jest Instagram – należący do Facebooka fotograficzny serwis społecznościowy, dostępny w głównej mierze przez urządzenia mobilne. To świetne miejsce na pokazywanie rozwoju gabinetu i kulis pracy lekarzy, a także narzędzie do budowy wizerunku [1]. Użytkownicy Instagrama szukają bowiem nie tylko znajomych, ale również profili o interesującej ich tematyce i ulubionych marek [3].

Specyfika Instagrama

Na Instagramie publikujemy zdjęcia opatrzone hashtagami, czyli słowami opisującymi fotografie poprzedzonymi znakiem #. To pozwala na stworzenie społeczności obserwatorów. Hashtagi kategoryzują zdjęcia tematycznie, dzięki czemu użytkownikom łatwiej jest znaleźć interesujące ich materiały. Jeśli chodzi o same zdjęcia, znakiem rozpoznawczym są filtry i efekty, które można na nie nakładać.

Do niedawna znakiem rozpoznawczym Instagrama był również format zdjęć – 1:1. Wszystkie fotografie publikowane za pośrednictwem aplikacji miały kształt kwadratu, co niejako wymuszało na użytkowniku włączanie aparatu telefonu lub tabletu poprzez aplikację albo wykadrowanie zdjęcia. To zaś w wielu wypadkach skutkowało pozbawieniem obrazu istotnych elementów.

Pod koniec sierpnia 2015 roku autorzy Instagrama wprowadzili aktualizację pozwalającą na publikację zdjęć pejzażowych i potretowych (fot. 1-5). Pojawiła się również możliwość udostępniania dowolnych zdjęć innym użytkownikom. Po kliknięciu w ikonę strzałki pod fotografią rozwija się lista użytkowników, którzy nas obserwują (często znajomych). Z niej wybieramy jednego bądź więcej adresatów (fot. 6-7).

W przeciwieństwie do Facebooka na Instagramie czynności takie, jak planowanie i udostępnianie wewnątrz serwisu, są mocno ograniczone. Często wymagają instalacji dodatkowych aplikacji (zarówno darmowych, jak i płatnych). Wynika to ze specyfiki strony, która od początku miała umożliwiać publikację zdjęć „na bieżąco” (tzw. on-line networking) [3].

Ważne jest także to, kto korzysta z Instagrama. Działanie w tym serwisie ma szczególne znaczenie, jeśli chcemy dotrzeć do młodych klientów. Serwis skupia bowiem głównie młodych użytkowników. 36% osób korzystających z aplikacji mieści się w przedziale wiekowym 18-24 lat, 28% – 13-17, 23% – 25-34. Pozostałe grupy wiekowe są reprezentowane jednocyfrowo. Jeśli chodzi o podział płciowy – 60% stanowią kobiety [2].

Rodzaje treści

Na Instagramie publikujemy fotografie i grafiki, a także krótkie klipy wideo. Ich długość ograniczona jest do kilkunastu sekund i podobnie jak w przypadku zdjęć sekwencje te są edytowalne – można na nie nakładać filtry, kasować kadry itd. Co ważne, po nagraniu filmu jednym z ostatnich kroków jest dobranie okładki, a więc kadru, który będzie „reprezentował” nasz film w strumieniu treści w wyszukiwarce. Jak nagrywać filmy na Instagramie, świetnie pokazuje krótki poradnik na portalu softonic.pl [4].

Klip wideo nie musi zawierać filmu, może być równie dobrze pokazem zdjęć, miniprezentacją z dołączonym podkładem dźwiękowym (np. komentarzem lekarza lub muzyką). Jego długość wynosi maksymalnie 15 sekund.

Stworzyć taką sekwencję można za pomocą aplikacji Flipagram.

Co mają prezentować zdjęcia i filmy? W przypadku gabinetu weterynaryjnego jest wiele możliwości. Za pomocą konta na Instagramie możemy pokazać, jak lekarz weterynarii postępuje np. w trudnych przypadkach [1]. Możemy zamieścić zdjęcie dokumentujące taki przypadek i, prócz opatrzenia go hashtagami, napisać dość obszerny komentarz na temat leczenia, również w wersji angielskiej. To z pewnością zwróci uwagę obserwatorów. Może także, jeśli terapia przyniosła oczekiwane skutki, przyciągnąć do gabinetu nowych klientów.

Na swoim profilu można budować wizerunek eksperta. Za pomocą aplikacji pozwalających na zamieszczanie zdjęć cudzego autorstwa, np. Repost (fot. 9-11), prezentować i omawiać przypadki z innych praktyk weterynaryjnych z całego świata. Można też, podobnie jak w przypadku Facebooka, publikować informacje o promocjach, rabatach na usługi, akcjach prozdrowotnych itp.

Instagram jest też doskonałym miejscem promocji, gdy fotografia jest naszą pasją. Wysokiej jakości zdjęcia zwierząt, np. pacjentów przychodni (ale nie tylko), mogą przyciągnąć na naszą stronę mnóstwo odwiedzających.

Na Instagramie, podobnie jak na Facebooku, warto publikować regularnie, unikając zamieszczania zdjęć seriami, jedno po drugim, a jednocześnie uczestniczyć w życiu instagramowej społeczności poprzez komentowanie i ocenianie zdjęć innych.

Hashtagi – szczegóły

Dodawanie hashtagów do każdego posta jest na Instagramie jedną z najważniejszych rzeczy. Liczą się ich rodzaj, sposób zapisu, a także ilość. Najlepiej gdy hashtagi jednocześnie będą hasłami popularnymi, najczęściej wykorzystywanymi przez innych użytkowników. W tym wypadku zadanie ułatwi nam sama aplikacja. Gdy wpisujemy nazwę hashtaga, wyświetla się lista podobnych do zamierzonych przez nas, najpopularniejszych haseł. Wybranie kilku z nich znacznie ułatwi nam dotarcie do większej liczby odbiorców. Hashtagi powinny być krótkie i zwięzłe.

Warto też oznaczać geograficzną lokalizację naszych postów oraz tagować je pod tym względem. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że zdjęcie lub film wyświetli się potencjalnym klientom, szukającym zdjęć np. ze swojej dzielnicy lub miasta. Dobrym pomysłem jest również stworzenie własnego, unikalnego hashtaga, którym oznaczać będziemy każdy nowy materiał, np. #gabinet_wet albo #wetgdansk, a dla przypadków klinicznych #vetcase #gabinetxyz_case #wet_pacjent itp.

Optymalna liczba hashtagów pod zdjęciem lub filmem wynosi 15, każdy materiał możemy oznaczyć maksymalnie 30 hashtagami.

Jeśli udostępniamy czyjś materiał, warto podlinkować jego profil w poście. Do linkowania innych profili stosujemy znak @.

G_gabinet_na_instagramie1

Fot. 1. Wybieramy przycisk dodawania zdjęcia.

G_gabinet_na_instagramie2

Fot. 2. Do wyboru mamy zrobienie nowego zdjęcia lub filmu za pomocą aparatu w urządzeniu (ZDJĘCIE, FILM) albo dodanie ich z galerii dostępnych zdjęć (GALERIA).

G_gabinet_na_instagramie3

Fot. 3. Krok trzeci: dodawanie filtrów i efektów.

G_gabinet_na_instagramie4

Fot. 4. Opis zdjęcia – tu dodajemy swój komentarz oraz oznaczamy materiał hashtagami.

G_gabinet_na_instagramie5

Fot. 5. Przycisk zmiany formatu zdjęcia na portretowe lub pejzażowe.

G_gabinet_na_instagramie6

Fot. 6. Ikona udostępniania innym użytkownikom mieści się pod zdjęciem.

G_gabinet_na_instagramie7

Fot. 7. Okno udostępniania innym użytkownikom.

G_gabinet_na_instagramie8

Fot. 8. Przykład opisu przypadku z profilu dr Vivian Pereiry. Zdjęcie zostało potem udostępnione przez jedną z najpopularniejszych stron o tematyce weterynaryjnej na Instagramie – Vetsnobiety.

G_gabinet_na_instagramie9

Fot. 9. Okno aplikacji Repost po zalogowaniu. Szukamy zdjęcia, które chcemy udostępnić na swoim koncie.

G_gabinet_na_instagramie10

Fot. 10. Po znalezieniu zdjęcia wciskamy przycisk Repost, wybieramy położenie oraz odcień oznaczenia źródła zdjęcia i zatwierdzamy przyciskiem OK.

G_gabinet_na_instagramie11

Fot. 11. Pojawia się okno naszego Instagrama. Dalej postępujemy tak, jak w przypadku każdego materiału publikowanego w tym serwisie.

G_gabinet_na_instagramiefot 12

Fot. 12. Po zalogowaniu na Iconosquare wybieramy przycisk Promote w menu u góry strony.

G_gabinet_na_instagramiefot 13

Fot. 13. W kolejnym oknie klikamy na przycisk Create Your Tab. Odnośnik przenosi nas na profil, z którego zarządzamy fanpage’em FB, gdzie potwierdzamy nadanie uprawnień aplikacji Iconosquare i kończymy instalację zakładki na stronie.

Aplikacje zewnętrzne i strony WWW

Instagram nie daje możliwości planowania publikacji i udostępniania cudzych zdjęć. Mimo wielu możliwości edycji, nie daje też przesadnie dużego pola do popisu, jeśli chodzi o retusz, łączenie fotografii itp. Jak powiedzieliśmy, z pomocą przychodzą zewnętrzne aplikacje dostępne w sklepach Google’a i Apple’a. Wymienienie wszystkich nie jest rzecz jasna możliwe, zwłaszcza że wciąż pojawiają się nowe. Poniższe zestawienie opisuje więc kilka, prócz wymienionych wcześniej (Repost, Flipagram), szczególnie przydatnych w codziennym użyciu aplikacji i stron.

VSCO CAM

Jedna z popularniejszych aplikacji do edycji zdjęć, oferująca dużą liczbę filtrów, regulację jasności, nasycenia i wiele innych efektów.

Latergram

Strona pomagająca w planowaniu postów na Instagramie. Co ważne – nie jest to pełnoprawna aplikacja, nie opublikuje za nas zdjęcia czy filmu, tak jak narzędzie do publikacji na Facebooku, lecz tylko przypomni, by to zrobić.

Snapseed

Znakomita aplikacja do edycji zdjęć, oferująca ciekawe filtry i efekty (m.in. winietowanie, przycinanie, naprawianie, rozmycie, dostosowywanie poziomów itd.).

Layout from Instagram: Collage

Aplikacja pozwalająca na robienie kolaży z kilku zdjęć (przydatne gdy chcemy pokazać poszczególne etapy terapii w jednym poście).

Tagboard.com

Strona pomagająca w efektywnym oznaczaniu hashtagami. Po wpisaniu hasła wyszukiwarka znajduje wszystkie posty oznaczone podanym hashtagiem w popularnych serwisach społecznościowych, podaje też wskaźniki ich popularności.

To, z jakiej aplikacji skorzystamy, zależy od naszych potrzeb, uznania i inwencji, warto jednak uważać, by nie przesadzić z ilością efektów nałożonych na zdjęcie lub film. Liczy się przede wszystkim przekaz.

Canva

Canva umożliwia tworzenie grafik na Socila Media, w tym instagram stories: https://www.canva.com/pl_pl/tworzyc/instagram-stories/

Instagram a inne serwisy społecznościowe

Mamy już profil gabinetu, udało nam się stworzyć sieć obserwatorów, nasze posty są komentowane i lubiane – chcemy jednak pokazać to naszym fanom na Facebooku, zwłaszcza tym, którzy z Instagrama nie korzystają. Jak to zrobić?

Choćby używając Wooboxa lub Iconosquare – dwóch serwisów, o których była mowa w numerze 9/2015. Obie strony pozwalają na szybkie stworzenie zakładki z instagramową galerią na fanpage’u bez ponoszenia kosztów. W przypadku Wooboksa postępujemy identycznie jak podczas dodawania zakładki typu HTML Fangate Tab (zob. fot. 5-8 w artykule o Facebooku) [5], z tą różnicą, że w oknie, w którym wybieramy rodzaj zakładki, klikamy na przycisk Instagram Tab. Woobox umożliwia również stworzenie zakładki dla takich serwisów jak Pinterest, Twitter czy YouTube. W przypadku Iconosquare stworzenie zakładki Instagrama na Facebooku jest jeszcze prostsze i polega w zasadzie na kilku kliknięciach myszką (fot. 12-13).

Warto również pomyśleć o stworzeniu zakładki do Facebooka i/lub Instagrama na stronie WWW przychodni. Integracja wielu kanałów komunikacji sprawi, że nasi klienci i fani z łatwością znajdą to, czego szukają: z fanpage’a na FB powędrują do strony internetowej gabinetu lub profilu na Instagramie albo – na odwrót – z profilu na Instagramie trafią na fanpage lub stronę WWW.

 

Piśmiennictwo:

1. Poczęsna J.: Zobacz, jak to się robi na Instagramie, czyli sprawdzone przepisy na promocję, http://blog.silence.pl/social-media/zobacz-jak-to-sie-robi-na-instagramie-czyli-sprawdzone-przepisy-na-promocje.html.

2. Berezowski G.: Demografia użytkowników Instagrama w Polsce, http://napoleoncat.com/blog/demografia-uzytkownikow-instagrama-w-polsce/.

3. Marciuk J.: Szybki poradnik używania Instagrama – dobre i złe praktyki, http://socjomania.pl/szybki-poradnik-uzywania-instagrama-dobre-i-zle-praktyki.

4. Redakcja Softonic.pl: Jak nagrywać filmy w aplikacji Instagram, http://artykuly.softonic.pl/jak-nagrywac-filmy-w-aplikacji-instagram.

5. Antolak J.: Gabinet weterynaryjny na Facebooku – zasady i wskazówki, „Weterynaria” nr 9/2015.


Autor:
Jakub Antolak
Redaktor Kreatywny

Zdjęcia:

Dollarphotoclub

Nasi klienci