Dodano: 14.04.2020, Kategorie: Gabinet weterynaryjny, WET news
Projekt Pethelp plus przy wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
Profilaktyka jest bardzo często używanym określeniem w medycynie weterynaryjnej. Niesie ze sobą ważne zasady, których przestrzeganie przynosi wiele korzyści zdrowotnych dla naszych czworonożnych podopiecznych. Właściciele zwierząt często nie zdają sobie sprawy, że zwierzęta manifestują objawy, kiedy choroba jest już zaawansowana. Pupil dość późno zakomunikuje o swoim pogarszającym się samopoczuciu dlatego, aby wychwycić schorzenie we wczesnym stadium, trzeba przede wszystkim uświadomić właściciela o kilku prostych regułach, które mieszczą się pod pojęciem profilaktyki weterynaryjnej. Mimo że w lecznicach powtarza się o nich na okrągło, to i tak często trafiają do placówek zwierzęta, które z lekarzem weterynarii nie miały kontaktu przez lata. Nadzieją na poprawę wiedzy oraz świadomości profilaktyki są projekty oraz kampanie społeczne. Właśnie o takim projekcie możecie dzisiaj przeczytać.
Projekt Pethelp Plus został zrealizowany przy wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Jego celem było wykorzystanie platformy gamifikacyjnej do poprawy jakości życia zwierząt domowych. Projekt skupiał się na psach otyłych bądź z nadwagą, których właściciele deklarowali niską aktywność fizyczną i niewielką motywację do ruchu ze swoim psem. Otyłość jest w dzisiejszych czasach nazywana chorobą cywilizacyjną, nie tylko u ludzi, ale również u zwierząt. Zmniejszony poziom aktywności oraz nieprawidłowo dobrana dieta są to czynniki predysponujące do występowania nadwagi. Warto zaznaczyć, iż w przypadku zwierząt oba powyżej wymienione, są zależne od właściciela, dlatego ważne jest budowanie świadomości w tym zakresie.
Z tego względu stworzona została specjalna platforma edukacyjna – grywalizacyjna, która służyła do motywowania uczestników do ruchu oraz poszerzająca ich zakres wiedzy na temat potrzeb psów. Każdy uczestnik projektu miał zagwarantowaną smart obrożę, która kontrolowała dobową aktywność psa, pakiet usług weterynaryjnych PETHELP oraz weterynaryjną karmę specjalistyczną, dopasowaną do potrzeb psa. Oprócz tego uczestnicy otrzymali zalecenia dietetyczne opracowane przez lekarza weterynarii – należały do nich zasady dotyczące odżywiania psa, a także obliczona dobowa dawka pokarmowa.
Gamifikacja wywodzi się z angielskiej nazwy „gamification” i jest to zastosowanie mechaniki gier w różnych innych dziedzinach. Została ona wykorzystana w Pethelp Plus i zawierała ona zadania oraz wyzwania dla uczestników, pasek postępu, odznaki za osiągnięcia, poziomy trudności, a także ranking graczy. Kluczowym aspektem jest motywacja uczestników do partycypacji w grze, dlatego wykonywanie kolejnych wyzwań było nagradzane punktami. Ich ilość decydowała o miejscu w rankingu, a tym samym o wielkości zdobytej nagrody na koniec projektu. Przygotowaliśmy również schemat rekomendacji dla psów, uwzględniając rasowość, aby odpowiednio dopasować się do ich wymagań. Na opis składały się predyspozycje ruchowe, żywieniowe oraz behawioralne. Poszerzanie świadomości o potrzebach zwierząt odbywało się również przy pomocy testów wiedzy. Zawierały one zagadnienia z zakresu zdrowia, profilaktyki, ciekawostek oraz wiedzy ogólnej o psach.
Projekt zmotywował właścicieli zwierząt do działania. Uczestnicy zaczęli więcej podróżować po kraju ze swoimi podopiecznymi, uczyli ich sztuczek i komend, a także stali się bywalcami psich placów zabaw. Ponad połowa z nich stwierdziła, że dzięki projektowi zwiększyła się aktywność ich pupila.
78% uczestników stwierdziło po projekcie, że częste wizyty u lekarza weterynarii zapobiegają rozwojowi chorób. Jedna z uczestniczek dzięki projektowi i przeglądowym badaniom wykryła u swojego psa przewlekłą niewydolność nerek. Projekt uświadomił jej, jak ważna jest profilaktyka – szczególnie u pacjentów geriatrycznych. Pies został poddany leczeniu, jego stan zdrowia uległ znacznej poprawie, a założenie projektu PETHELP uzyskało potwierdzenie w rzeczywistości.
Projekt współfinansowany przez:
Źródło i grafika: Pethelp